Deklaracja dostępności
Urząd Miejski w Wolinie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do serwisu internetowego Gminy Wolin. www.gminawolin.pl
- Data publikacji strony internetowej: 2019-12-14
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-01-27
Status pod względem zgodności z ustawą
- pliki pdf zawierają skany dokumentów
- mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności.
Strona internetowa została stworzona zgodnie ze standardami W3C i WCAG 2.0.
Mogą zdarzyć się sytuacje, że niektóre dokumenty opublikowane na stronie są niezgodne z uwagi na fakt, że:
1)pochodzą z różnych źródeł (np. skan dokumentów tekstowych nie jest możliwy do odczytania przez OCR a powinien posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie);
2)zostały opublikowane w oparciu o zasady przyjęte w innej instytucji;
3)zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności i wyłączeń wymienionych poniżej.
Niezgodność z załącznikiem
Pliki PDF, DOC itp. – redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie. Odrębną kwestią jest poprawne formatowanie plików tak, by były one dostępne (np. powinny posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie)
Serwis zawiera dokumenty PDF, które powstały na podstawie źle przygotowanych dokumentów word (nie ma w nich dobrze zaznaczonej logicznej struktury) – lub są skanami dokumentów. W miarę możliwości będziemy to poprawiać, oraz dokładać starań by nowe dokumenty przygotowywane były poprawnie.
Nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF użytkownicy mogą rozpoznać narzędziem OCR.
Ocena dokonana na podstawie analizy kosztów zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu.
Skróty klawiszowe
SHIFT + ALT + H – Strona główna
SHIFT + ALT + M – Zawartość strony
SHIFT + ALT + F – Wyszukiwarka
SHIFT + ALT + 0-9 – Menu
Wygląd strony
- Serwis posiada wygodną nawigację ułatwiającą przeglądanie treści poprzez osoby niedowidzące i niesłyszące,
- możliwa zmiana wielkości czcionki,
- zastosowano prawidłowy kontrast oraz możliwość zwiększenia kontrastu,
- konsekwentna nawigacja – spójna i logiczna,
- tytuły stron prawidłowo wdrożone w całym serwisie, każda strona posiada swój własny tytuł stworzony w oparciu o jeden ustalony wzorzec,
- nagłówki prawidłowo wdrożone w stronie głównej oraz podstronach,
- linki prawidłowo wdrożone w całym serwisie,
- fokus oraz tabindex – prawidłowo wdrożone, każdy element nawigacji ma wyraźne obramowanie na aktywnych elementach strony a nawigacja za pomocą klawisza Tab jest logiczna,
- pułapki klawiaturowe – wykluczone,
- wszelkie informacje zawarte w serwisie są redagowane w sposób zrozumiały i czytelny,
- elementy graficzne i zdjęcia mają wypełniony tzw. atrybut alt, w którym zawarte są opisy, odczytywane przez czytniki ekranów czyli aplikacje używane przez osoby niewidome i niedowidzące.
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
- Deklarację sporządzono dnia: 2020.03.31
- Data ostatniego przeglądu deklaracji: 2025.03.10
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest: Mariusz Wiatrak – Informatyk, telefon: 512 186 788, e-mail: informatyk@gminawolin.pl
Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności. Ponadto w Urzędzie Wolin powołano koordynatora ds. dostępności – Panią Żanetę Kazimierską, adres e-mail: sekretariat@gminawolin.pl
Zgodnie z art. 18 ustawy o dostępności cyfrowej „Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można również zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.
Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich
Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich https://www.rpo.gov.pl/
Dostępność architektoniczna
Urząd Gminy Wolin, ul. Zamkowa 23, 72-510 Wolin.
Do budynku Urzędu Miejskiego prowadzą 2 wejścia. Wejście główne od ul. Zamkowej posiada wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Brak jest zewnętrznych oznaczeń wyczuwalno-wizualnych (linii prowadzących)dla pieszych niedowidzących oraz niewidomych. Obecnie przed wejściem głównym istnieje tymczasowa zabudowa ochronna drewniana na całej długości budynku ze względu na prowadzone prace budowlane. Część chodnika od strony Muzeum jest zupełnie wyłączona z użytkowania dla pieszych. Wejście drugie znajduje się po przeciwnej stronie budynku od strony Dworku. Do obu wejść prowadzą schody. Biura Urzędu znajdują się na dwóch piętrach. Dostęp do przestrzeni na drugim piętrze jest ograniczony ze względu na schody i brak windy.
W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
Dostosowanie korytarzy
Korytarze w budynku są częściowo niedostępne, występują progi i różnice w poziomach korytarzy. Obecnie część korytarzy w budynku na pierwszym piętrze wyłączona jest z użytkowania dla interesantów. W części korytarzy stoją podpory stropowe i podkłady drewniane.
Dla chcących załatwić sprawę w części niedostępnej dla osób poruszających się na wózkach, pracownik Urzędu prowadzi obsługę klienta niepełnosprawnego w części dla niego dostępnej.
Dostosowanie schodów
Przy schodach na zewnątrz i wewnątrz budynku brak jest wjazdu z pochylnią dla wózków.
Dostępność pochylni
Brak pochylni przed głównym wejściem do budynku.
Dostępność platform
Brak platform.
Dostępność informacji głosowych
Informacje głosowe są realizowane przez wyznaczonego pracownika.
Dostępność pętli indukcyjnych
W Urzędzie brak jest pętli indukcyjnej.
Dostosowanie parkingów
Wyznaczono 1 miejsce dla osób niepełnosprawnych na parkingu.
Prawo wstępu z psem asystującym
Do budynków i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Dostępność tłumacza języka migowego
Dostępny tłumacz języka migowego po uprzednim zgłoszeniu. Osoba uprawniona jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania ze świadczenia co najmniej 5 dni roboczych przed tym zdarzeniem. Korzystanie z usługi jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną wrozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Pomoc w pokonaniu większych barier w budynku
W przypadku braku możliwości dotarcia interesanta do wymaganego pomieszczenia lub pracownika, zapewnia się możliwość wyjścia pracownika do interesanta w dogodny dla niego sposób. Istnieje możliwość zaprowadzenia osoby niewidomej do konkretnego referatu – stanowiska pracy.
Osobom ze szczególnymi potrzebami zapewnia się ewakuację lub ich uratowanie poprzez względną bliskość wyjścia ewakuacyjnego oraz pomoc pracowników.
Informacje dodatkowe
Koordynator ds. dostępności podejmuje działania mające na celu zapewnienie jak najlepszych warunków dostępu do usług i przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wdrożone rozwiązania są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz standardami dostępności, jednak w przypadku napotkania barier lub trudności zachęca się do zgłaszania uwag i sugestii.
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
👉 Informacja o braku dostępności (pobierz)
👉 Wniosek o zapewnienie dostępności (pobierz)
Wnioski o zapewnienie dostępności
Do Urzędu Gminy Wolin (dalej „Urząd”) można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej (dalej „wniosek”) oraz:
1) poinformować o braku dostępności;
2) złożyć wniosek o zapewnienie dostępności;
3) złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Zgłoszenie, o którym mowa w pkt 1, ma charakter wyłącznie informacyjny i może być złożone przez każdego klienta Urzędu.
Wniosek, o którym mowa w pkt 2, może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego, tj. wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług Urzędu osobaze szczególnymi potrzebamilub jej przedstawiciel ustawowy ma prawo wystąpić do Urzędu z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Wniosek powinien zawierać
1) dane kontaktowe wnioskodawcy;
2) wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
3) wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
4) wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, to Urząd niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku Urzędu jest obowiązany zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Złożenie wniosku
Wniosek można:
1) przesłać na adres: Urząd Gminy Wolin, ul. Zamkowa23, 72-510 Wolin;
2) złożyć w sekretariacie Urzędu w godzinach funkcjonowania Urzędu;
3) przesłać za pośrednictwem ePUAP (G6B8Y70MPJ);
4) przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: sekretariat@gminawolin.pl
5) przesłać za pośrednictwem eDoreczeń na adres: AE:PL-93868-10222-WTCGE-14
Wnioski rozpatrywane są przez Koordynator ds. dostępności.
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy Urząd nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
1) w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy), albo
2) w terminie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo
3) z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności
– wnioskodawca ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa PFRON.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął odpowiednio termin, o którym mowa w pkt 1 lub 2, albo od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 3.
Każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych Urzędu lub ich elementów może
1) poinformować o braku dostępności;
2) złożyć żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej;
3) złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Żądanie powinno zawierać
1) dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
2) wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu, które mają być dostępne cyfrowo;
3) wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
4) wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu nie może nastąpić w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem, to Urząd niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności cyfrowej, jednak nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem Urzędu powiadamia osobę występującą z żądaniem o jej przyczynach i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu wraz z uzasadnieniem.
Złożenie żądania
Żądanie można:
1) przesłać na adres: Urząd Gminy Wolin, ul. Zamkowa23, 72-510 Wolin;
2) złożyć w sekretariacie Urzędu w godzinach funkcjonowania Urzędu;
3) przesłać za pośrednictwem EPUAP (G6B8Y70MPJ);
4) przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail:sekretariat@gminawolin.pl
5) przesłać za pośrednictwem eDoreczeń na adres: AE:PL-93868-10222-WTCGE-14
Wnioski rozpatrywane są przez Koordynatora ds. dostępności.
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy:
1) Urząd odmówi zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub wskazanego elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu, wskazanych w żądaniu, albo
2) osoba występująca z żądaniem odmówi skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu
– osoba występująca z żądaniem ma prawo do złożenia do Urzędu skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytania niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości pliku i problemu itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich praz Prezesa PFRON.
Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego:
Udostępnij:
facebook tweeter whatsapp