Wersja pełna
podczas przewozu do szkół, ośrodków rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych i przedszkoli
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich – Burmistrz Wolina wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, korzystającym z przewozu do szkół, ośrodków rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych i przedszkoli, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Standard 1 – Gmina Wolin opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
1. Procedury reagowania na krzywdzenie.
2. Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe w sytuacji krzywdzenia małoletniego.
3. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
4. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
5. Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
6. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
7. Procedury ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.
Standard 2 – Gmina Wolin stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji Personelu.
Standard 3 – Gmina Wolin wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu Personelowi. Każdy pracownik wie, komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły/ośrodka/przedszkola udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
Standard 4 – Gmina Wolinzapewnia swoim pracownikom, zatrudnionym w Urzędzie Miejskim w Wolinie, edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia.
Standard 5 – Gmina Wolin przyjęła zasady upowszechniania, monitoringu zgodności przyjętych działań z przyjętymi standardami i okresowej weryfikacji: co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z Personelem, uczniami oraz aktualizując obowiązujące Standardy.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Wolin, która wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego w Wolinie;
- Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Wolina;
- przewozie – należy przez to rozumieć wszystkie przewozy zapewniane, organizowane, wykonywane lub powierzane przez gminę tj. w szczególności dowozy i odwozy uczniów i dzieci do szkół i oddziałów przedszkolnych w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę Wolin, na terenie Gminy Wolin, zapewniane przez Gminę Wolin zgodnie z art. 32 ust. 5 i art. 39 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j.: Dz.U. z 2023r., poz. 900 z późn. zm.), dowozy i odwozy uczniów i dzieci do szkół, ośrodków rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych i oddziałów przedszkolnych w szkołach i przedszkolach organizowane przez Gminę zgodnie z art. 32 ust. 5 i art. 39 ust. 3, 4, 4a ustawy z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j.: Dz.U. z 2023r., poz. 900 z późn. zm.) na postawie umowy zawieranej z podmiotem zewnętrznym;
- uczniu – należy przez to rozumieć każdą osobę małoletnią uczęszczającą do szkoły podstawowej, ośrodka rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczego lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub przedszkolu, którym Gmina Wolin zapewnia przewóz;
- małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia (osoba niepełnoletnia);
- dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia, uczęszczającego do szkoły podstawowej, ośrodka rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczego lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub przedszkolu, którym Gmina Wolin zapewnia przewóz;
- krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu;
b) przemoc emocjonalna – to w szczególności powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka;
c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm);
d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania.
- Pracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Urzędzie Miejskim w Wolinie na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy wolontariackiej, umowy/skierowania do odbycia stażu lub innego stosunku prawnego, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z uczniami podczas lub w związku z przewozem, w szczególności kierowca i opiekun nad małoletnimi podczas przewozu;
- Partnerze współpracującym z Gminą – należy przez to rozumieć każdą osobę, której Gmina Wolin, na podstawie zawartej umowy, powierza wykonywanie przewozu (Wykonawca, Podwykonawca);
- Pracowniku partnera współpracującego z Gminą – należy przez to rozumieć każdą osobę, za pomocą której Partner współpracujący z Gminą realizuje przewóz, bez względu na rodzaj stosunku prawnego łączącego taką osobę z Partnerem współpracującym z Gminą, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z uczniami podczas przewozu, w szczególności kierowca i opiekun nad małoletnimi podczas przewozu.
Rozdział 2.
Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
- Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
- zwrócenie uwagi Pracowników, Partnerów współpracujących z Gminą, Pracowników Partnerów współpracujących z Gminą oraz rodziców uczniów na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
- określenie zakresu obowiązków Pracowników w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
- wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich.
- Pracownicy w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego oraz stosują zasady określone w Standardach.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przez Pracowników wobec małoletniego jakiejkolwiek formy przemocy.
- Ze Standardami zapoznawani są: Pracownicy, Partnerzy współpracujący z Gminą, Pracownicy Partnerów współpracujących z Gminą, a także uczniowie oraz ich rodzice.
- Burmistrz wyznacza Sekretarza Gminy jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dobru małoletniego.
- Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a Pracownikami jest działanie dla dobra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
- Pracownicy działają wyłącznie w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych obowiązujących w Urzędzie Miejskim oraz swoich uprawnień i kompetencji.
- Standardem jest utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów.
- Standardem jest zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
- Standardem jest działanie w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
- Pracownicy są zobowiązani:
- odnosić się do małoletnich z szacunkiem;
- wysłuchać i starać się udzielić odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i wieku uczniów;
- zachować szczególną ostrożność w kontaktach z małoletnimi, wykazując zrozumienie i wyczucie;
- zwracać uwagę na właściwość i poprawność relacji zachodzących pomiędzy małoletnimi w zakresie np. znęcania fizycznego, psychicznego, znieważania, upokarzania, lekceważenia, obrażania i zawstydzania, używania wulgaryzmów, krzyczenia, stosowania gróźb, zastraszania lub innych niedozwolonych zachowań.
- Kontakt fizyczny (np. prowadzenie za rękę) przy odprowadzaniu i przyprowadzaniu małoletniego do/z przedszkola lub oddziału przedszkolnego dozwolony jest tylko za zgodą małoletniego.
- Kontakt fizyczny w formie pomocy (np. podtrzymywanie, przytrzymywanie) przy wsiadaniu i wysiadaniu, przemieszczaniu się w autobusie/busie dozwolony jest tylko za zgodą małoletniego.
- W relacji Pracowników z małoletnimi niedopuszczalne jest w szczególności:
- stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
- zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
- podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie), wywoływanie u nich lęku;
- zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np.: poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
- dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany;
- kontaktu fizycznego, który mógłby być niejawny bądź ukrywany, wiążący się z jakąkolwiek gratyfikacją bądź wynikającą z relacji władzy;
- ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego, wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1), obejmujących pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych, oraz przetwarzanie danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności albo orientacji seksualnej tej osoby;
- ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej, itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
- utrwalanie wizerunku ucznia (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
- proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;
- zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania;
- nawiązywanie kontaktów z małoletnimi uczęszczającymi do placówki poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
- Podczas przewozu małoletnich nie zapewnia się dostępu do urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
- Zabrania się małoletnim korzystania z urządzeń mobilnych w sposób niewłaściwy, a w szczególności:
- nagrywania rozmów;
- utrwalania wizerunku innych uczniów lub Pracowników;
- oglądania, słuchania nieodpowiednich treści lub udostępnia je innym uczniom;
- rozpowszechniania fake news.
- W razie uzasadnionego podejrzenia, że małoletni w czasie przewozu korzysta z urządzenia mobilnego w sposób określony w pkt 16 Pracownik zobowiązany jest upomnieć małoletniego, a w przypadku braku osiągnięcia zamierzonego skutku, podjąć dalszą interwencję, zgodnie z procedurą określoną w Rozdziale 4 Standardów.
- W trakcie przewozu zapewnia się najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia się ochronę wizerunku małoletniego.
- Uznając prawo małoletnich do prywatności i ochrony dóbr osobistych zabrania się Pracownikom nagrywania rozmów i upubliczniania wizerunku małoletnich.
- Pracownikom nie wolno utrwalać ani umożliwiać nikomu utrwalania wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu) w czasie przewozu bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego małoletniego. W przypadku przewozu pojazdem, będącym własnością Gminy, wyposażonym w system monitoringu, odpowiedzialność za uzyskanie i przechowywanie zgody rodzica/opiekuna prawnego małoletniego na utrwalanie wizerunku dowożonego ucznia ponosi placówka oświatowa, do której lub z inicjatywy której uczeń jest dowożony. W pozostałych przypadkach odpowiedzialność za uzyskanie i przechowywanie zgody rodzica/opiekuna prawnego małoletniego na utrwalanie wizerunku dowożonego ucznia ponosi Partner współpracujący z Gminą.
- W przypadku stosowania ze względów bezpieczeństwa monitoringu w pojeździe przewożącym małoletnich, uczniowie korzystający z przewozu, Pracownicy i Pracownicy partnera współpracującego z Gminą są informowani o stosowaniu w pojeździe monitoringu. Miejsca objęte monitoringiem są oznakowane w sposób czytelny tablicami informującymi o stosowanym monitoringu.
- Wymagana jest pisemna zgoda rodzica/opiekuna prawnego małoletniego na stosowanie monitoringu w trakcie przewozu. W przypadku, gdy monitoring jest stosowany w trakcie przewozu ze względów bezpieczeństwa, brak zgody rodzica/opiekuna prawnego małoletniego na stosowanie monitoringu w trakcie przewozu powoduje, że małoletni nie może korzystać z przewozu.
- Materiały zawierające wizerunek małoletnich przechowuje się w sposób zgodny z prawem i bezpieczny. W przypadku pojazdów nie będących własnością Gminy Wolin za realizację obowiązków wynikających z pkt. 22, 23 i 24 niniejszego rozdziału odpowiedzialny jest Partner współpracujący z Gminą.
- Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna prawnego małoletniego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
- Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego małoletniego.
- Małoletni traktują się nawzajem z szacunkiem oraz uwzględniają we wzajemnych kontaktach swoją godność i potrzeby. Postanowienia pkt 14 stosuje się odpowiednio do małoletnich.
Rozdział 3.
Zasady bezpiecznej rekrutacji
- Standardem jest rekrutacja Pracowników odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a Gmina dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata/kandydatkę na pracownika, w tym stosunku do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
- Gmina dba, aby wszyscy Pracownicy posiadali odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowili dla nich zagrożenia.
- W każdym przypadku Gmina musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
- Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym – Gmina przed zawarciem umowy sprawdza kandydata/kandydatkę na pracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze[1]. Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
- Gmina jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej, niezależnie od podstawy zatrudnienia, przed dopuszczeniem jej do wykonywania czynności w związku z przewozem, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego[2] oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Kandydat/kandydatka na pracownika składa także oświadczenie o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z pełni praw publicznych oraz o braku skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, zgodnie ze wzorem, stanowiącym Załącznik Nr 1 do Standardów.
- Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada:
- informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów;
- pod rygorem odpowiedzialności karnej – oświadczenie o państwie/państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, zgodnie ze wzorem, stanowiącym Załącznik Nr 2 do Standardów;
- jeżeli w ciągu 20 lat mieszkała w innych państwach niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa – informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata/kandydatkę na pracownika, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub oświadczenia, że dane państwo nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był/nie była prawomocnie skazany/skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niego/niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się/dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, zgodnie ze wzorem, stanowiącym Załącznik Nr 3 do Standardów.
- O składaniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula: „Jestem świadomy/Jestem świadoma odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
Rozdział 4.
Procedury reagowania na krzywdzenie
- Pracownicy w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego oraz stosują zasady określone w Standardach.
- Zgodnie z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2024r., poz. 37 z późn. zm.) instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są zobowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
- W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, Pracownik ma obowiązek podjęcia interwencji, w szczególności poprzez zawiadomienie o powyższym osoby wskazanej w Rozdziale 2 pkt 5 Standardów, a w przypadku jej nieobecności – Zastępcę Burmistrza Wolina. Z zawiadomienia sporządza się notatkę służbową. O zaistniałej sytuacji osoba wskazana w Rozdziale 2 pkt 5 Standardów niezwłocznie zawiadamia każdorazowo Dyrektora placówki oświatowej, do której odbywa się przewóz, celem podjęcia dalszego postępowania. Ponadto w przypadku zapewnienia przez Gminę Wolin przewozu zgodnie z art. 39 ust. 4 i 4a ustawy z dnia z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023r., poz. 900 z późn. zm.) osoba wskazana w Rozdziale 2 pkt 5 Standardów niezwłocznie zawiadamia każdorazowo rodzica/opiekuna prawnego małoletniego, na wniosek którego małoletni jest dowożony.
- Standardem jest:
- przeszkolenie wszystkich Pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie roli pracowników oświaty w przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;
- udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);
- prowadzenie przez osobę wskazaną w Rozdziale 2 pkt 5 Standardów Rejestru zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich, którego wzór stanowi Załącznik Nr 4 do Standardów.
- W przypadku zdarzenia, w wyniku którego doszło do uszczerbku na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub innych zachowań wyczerpujących znamiona przestępstwa ściganego z urzędu, informowany jest Dyrektor placówki oświatowej, do której odbywa się przewóz, który powiadamia Policję (interwencyjnie, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie i/lub gdy rodzice/opiekunowie prawni odmawiają przyjazdu) lub sądu rodzinnego (wysłanie zawiadomienia o możliwości popełnienia czynu karalnego/przestępstwa).
- W przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego Pracownik powinien w miarę możliwości wyeliminować niepożądane zachowanie bez wpływu na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego, a następnie postępować zgodnie z procedurą określoną w pkt 3 niniejszego Rozdziału.
Rozdział 5.
Edukacja w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem
i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia
- Gmina zapewnia swoim Pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia.
- Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po podjęciu zatrudnienia w Gminie, a fakt zapoznania się i przyjęcia Standardów do stosowania i przestrzegania poświadcza poprzez złożenie stosownego oświadczenia, opatrzonego własnoręcznym podpisem. Oświadczenie, o którym mowa powyżej, zostaje złożone do akt osobowych Pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby wskazanej w art. 21 ust. 9 ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j.: Dz. U. z 2023r., poz. 1304 z późn. zm.). Wzór oświadczenia stanowi Załącznik Nr 5 do Standardów.
- Osoba wskazana w Rozdziale 2 pkt 5 Standardów jest osobą odpowiedzialną za przygotowanie Pracowników do stosowania Standardów.
- Pracownicy Gminy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich.
- Standardem jest, że uczniowie otrzymują informacje do kogo i gdzie mogą się zwrócić o pomoc i radę w wypadku krzywdzenia, wykorzystywania.
- W Urzędzie Miejskim w Wolinie, w miejscach dostępnych dla dzieci, wywieszone są:
- informacje o numerach bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,
- informacje, jak szukać pomocy w przypadku krzywdzenia.
Rozdział 6.
Monitoring
- Gmina Wolin co najmniej raz na 2 lata dokonuje oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
- Osoba wskazana w Rozdziale 2 pkt 5 Standardów jest osobą odpowiedzialną za realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach.
- Osoba wskazana w Rozdziale 2 pkt 5 Standardów na bieżąco monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów.
- Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, w trybie właściwym dla ich wprowadzenia.
- Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że przyczyni się on do lepszej realizacji Standardów bądź jego powołanie pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy wymagać będą aktualizacji.
- Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa w pkt 3, prowadzona będzie w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, diagnozę czynników ryzyka oraz uwagi Pracowników.
- Pracownicy mogą przekazywać swoje uwagi i proponować zmiany względem uregulowań zawartych w Standardach.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie Standardów następuje poprzez ich opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Wolin, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Wolinie oraz przez ich wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Gminy Wolin, ul. Zamkowa 23, 72-510 Wolin.
- Każdy Pracownik zatrudniony w Gminie w dniu wejścia w życie Standardów składa oświadczenie, opatrzone własnoręcznym podpisem o zapoznaniu się ze Standardami i zobowiązaniem do ich stosowania i przestrzegania. Oświadczenie, o którym mowa powyżej, zostaje złożone do akt osobowych Pracownika. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik Nr 5 do Standardów.
- Standardy dostępne będą także u osoby wskazanej w Rozdziale 2 pkt 5 Standardów.
- Postanowienia Standardów stosuje się odpowiednio do Partnerów współpracujących z Gminą i Pracowników Partnerów współpracujących z Gminą.
- Postanowienia Standardów stosuje się odpowiednio także do tych pracowników, którzy z racji pełnionej funkcji lub zadań mają (nawet potencjalny) kontakt z uczniami podczas lub w związku z wykonywaniem czynności innych niż przewóz.
- Partnerzy współpracujący z Gminą niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie do dnia 15 sierpnia 2024 roku, zapoznaje Pracowników Partnerów współpracujących z Gminą ze Standardami oraz zbiera od ww. osób oświadczenia o zapoznaniu się ze Standardami i przyjęciu ich do stosowania oraz przedkłada je do Gminy Wolin w nieprzekraczalnym terminie do dnia 15 sierpnia 2024 roku.
- Wzór oświadczenia, o którym mowa w pkt 7, stanowi Załącznik Nr 6 do Standardów.
[1] Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane kandydata/tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.
[2] Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się.
Udostępnij:
facebook tweeter whatsapp